Lees verder
Lukas Burgering werkte dertien jaar als televisiejournalist voor de NOS. Daarna stapte hij over naar het bedrijfsleven. Hij houdt zich bezig met vraagstukken rondom communicatie, reputatie, crisis en mediastrategie. Hij adviseerde verschillende grote concerns, maar ook kleinere organisaties over tal van vraagstukken.
Meer over Lukas BurgeringDoor de ogen van je stakeholders
Draagvlak voor je verandering
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789089657428Samenvatting
Iedere organisatie – of het nou een commercieel bedrijf, een gemeente of een non-profit is – heeft stakeholders. En dat zijn er vaak meer dan je in eerste instantie denkt. Allemaal mensen die iets van jou vinden. Allemaal organisaties die in meer of mindere mate van invloed zijn op de verandering die jij wilt bereiken. Alle stakeholders samen noemen we wel het netwerk. Lukas Burgering laat in zijn nieuwste boek overtuigend zien hoe je dat netwerk optimaal inzet om de doelen van jouw organisatie te realiseren.
Door de ogen van je stakeholders biedt een methode die je leert naar jezelf te kijken door de ogen van je stakeholders. Als je begrijpt wat er in je netwerk speelt, ontstaan er onverwachte oplossingen om effectief te lobbyen. Door in kaart te brengen wat de belangen van je stakeholders zijn, welke coalities zij vormen en hoe je die kunt benutten, is jouw kans op succesvolle verandering aanzienlijk groter.
Een uniek en onderscheidend boek: elk hoofdstuk wordt gevolgd door een hands-on casus die direct duidelijk maakt hoe de theorie in de praktijk werkt.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Lukas Burgering
Inhoudsopgave
2 Het begin van je plan 15
2.1 De Gouden Cirkel 15
2.2 Waarom 17
2.3 Wat 19
2.4 Hoe 21
2.5 Inzicht 23
3 Wie zijn je stakeholders? 29
3.1 De lijst van stakeholders 29
3.2 Hoe belangrijk is iedere stakeholder? 34
3.3 Andere indelingen 36
3.4 Inzicht 41
4 Wat willen je stakeholders? 47
4.1 Wensen 47
4.2 Wederzijdse wensen 51
4.3 Stijlen 55
4.4 Ethiek 57
4.5 Inzicht 60
5 License to Operate 67
5.1 Wat betekent License to Operate? 67
5.2 Een model bouwen 68
5.3 Het model toepassen 73
5.4 Inzicht 78
6 Reputatie en License to Operate 83
6.1 Wat is reputatie? 83
6.2 Reputatie meten 85
6.3 Bouwen aan reputatie 88
6.4 Denken vanuit reputatie 90
6.5 De stoplichtmethode 92
6.6 Reputatie en License to Operate 95
6.7 Inzicht 99
7 De key-stakeholder 107
7.1 Wie is de key-stakeholder? 107
7.2 De aanvullende analyse 109
7.3 Verschillende soorten beïnvloeding 113
7.4 Inzicht 115
8 Kijken door de ogen van je stakeholder 123
8.1 Van perspectief wisselen 123
8.2 Je gekleurde bril 125
8.3 Oefening baart kunst 136
8.4 Inzicht 137
9 Jouw plan 139
9.1 Jouw plan in achttien stappen 139
9.2 Aan de slag 143
Woord van dank 145
Veelgebruikte begrippen 147
Bronnen 148
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan