OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Non-profit

    Rubriek

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Non-profit

    Podcasts op Managementboek.
    466 resultaten
    recensie
    Non-profit
    26 juli 2024
    Bert Thiel
    3-4 minuten leestijd
    Merel Morre geeft in haar laatste dichtbundel ‘Zie binnenzijde’ ‘indringende inkijkjes in de hoofden van mensen met verschillende worstelingen […] alsof ze in het hoofd is gekropen van degene die de pijn beleeft. Openhartig en taboedoorbrekend schrijft ze over angst, depressie en autisme, over burn-out, eetproblemen, dwang en meer.’
    recensie
    Non-profit
    30 april 2024
    Nan van Grootel
    2-3 minuten leestijd
    Als een wc-tegel kapot is, moeten we die vervangen omdat het een bron van bacteriën is. Daar zou je geen audit voor nodig moeten hebben. Wel gezond verstand en eigenaarschap. Dat is, kort door de bocht, de boodschap van ‘Van wie is de gebarsten WC tegel?’ van Watze Hepkema.
    Interview
    Non-profit
    10 april 2024
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
     In ‘Van wie is de gebarsten wc-tegel’ presenteert Watze Hepkema een radicaal andere besturingsvisie. Als bestuurders en managers zich in sectoren als de zorg en het onderwijs niet meer bemoeien met de primaire processen, vloeit het eigenaarschap terug naar de mensen die hun vak verstaan: de professionals. ‘Beslissingen hoeven niet langer drie keer naar boven en naar beneden. Dan gaat alles ineens sneller en korter en dan gaat het swingen.’
    recensie
    Non-profit
    10 april 2024
    Peter de Roode
    3-4 minuten leestijd
    ‘Organisaties die wel samenwerken’ propageert het zogenaamde ketendenken, met voorbeelden uit de publieke sector. De klant komt hierbij weer centraal te staan en met het gepresenteerde model kunnen organisaties een dergelijke opzet zelf invoeren. Althans: dat is de belofte, maar het boek biedt te weinig diepgang om organisaties die stap te laten zetten.
    preview
    Non-profit
    26 februari 2024
    Watze Hepkema
    1-2 minuten leestijd
    Organisaties in het publieke domein zijn vastgelopen in bureaucratie. Er zijn veel pogingen gedaan het tij te keren: er zijn subsidies om te ontregelen, organisaties hebben zelfsturende teams ingevoerd, enzovoort. Maar het wordt alleen maar erger. In ‘Van wie is de gebarsten wc-tegel? - Organiseren op basis van eigenaarschap’ laat Watze Hepkema zien dat organisaties toch echt een andere weg in kunnen slaan.
    boekenlijst
    Algemeen management
    6 februari 2024
    Managementboek Redactie
    Voor elke auteur is de kroon op het werk een andere. Het eerste exemplaar of een mooie recensie, een interview, een topnotering. Een droom voor velen blijft het winnen van een prijs; een beker, een beeldje, een geldbedrag. De erkenning, letterlijk onderscheiden worden, het ultieme doel.
    interview
    Non-profit
    15 december 2023
    Peter Spijker
    8-12 minuten leestijd
    Natuurlijk vinden organisaties hun klanten belangrijk. Maar zodra je er naar binnen stapt, geldt de wet van het organogram. Daar ontstaat verzuiling en iedere afdeling gaat voor het eigen resultaat. In ‘Organisaties die wél (samen)werken’ leggen Peter Geelen en Fleur Verhagen uit hoe je met integraal prestatiemanagement de klant echt centraal zet. ‘We helpen organisaties te kijken door de ogen van hun klanten.’ 
    recensie
    Non-profit
    14 december 2023
    Hans de Witte-van Mierle
    3-5 minuten leestijd
    Publieke organisaties werken in een context van interne en externe doelen en verwachtingen. Hoe kunnen zij zó werken dat processen ingericht zijn voor het bereiken van de doelen? In ‘Organisaties die wél (samen)werken’ presenteren Peter Geelen en Fleur Verhagen een model uit de commerciële wereld: Integraal Prestatiemanagement.
    preview
    Non-profit
    20 september 2023
    Peter Geelen
    3-4 minuten leestijd
    Organisaties beter laten samenwerken vanuit het perspectief van de klant. Op die manier geloven wij dat organisaties de meeste waarde creëren, voor hun klanten én voor zichzelf. Doen organisaties dat dan niet? Het zwart-witte antwoord is ‘nee’, of wat genuanceerder ‘nog niet voldoende’.
    recensie
    Non-profit
    14 augustus 2023
    Christel Deckers
    1-2 minuten leestijd
    ‘De twijfelende toezichthouder’ heeft te veel auteurs om op te noemen. Vele toezichthouders hebben hun visie gedeeld met Niels van Tent: die de redactie van dit boek verzorgde. Van Tent is partner bij Ebbinge en toezichthouder in de zorg en het speciaal onderwijs.
    podcast
    Mens en maatschappij
    20 juli 2023
    Marije van den Berg
    2-3 minuten leestijd
    We tellen duizenden beleidsmakers, miljoenen uren aan vergaderingen, fondsen met miljarden erin en geen gebrek aan goede bedoelingen. En toch gaat het schrikbarend vaak mis. In De beleidsbubbel beschrijft Marije van den Berg haar missie met dit boek: ‘Ik wil je helpen om een kijk op de overheid te ontwikkelen die verandering onvermijdelijk maakt, maar je tegelijk wat vaste grond onder de voeten geeft om die verandering aan te gaan.’ 
    preview
    Non-profit
    19 juli 2023
    2-3 minuten leestijd
    Hoe voorkom je dat er niemand komt opdagen tijdens een bijeenkomst? Of dat de zaal juist uit z’n voegen barst? Wanneer is participatie eigenlijk verplicht en wat moet je dan minimaal doen? Wanneer is participatie goed genoeg? Het ‘Handboek bewonersparticipatie’ van Saskia Fokkema en Suzanne Swart-Beekhuis geeft de antwoorden. Een preview.
    recensie
    Mens en maatschappij
    18 juli 2023
    Paul Misdorp
    3-5 minuten leestijd
    In 2020 schreef Marije van den Berg ‘STOP; stopstrategie voor organisaties’. Daarin pleitte zij voor het stoppen met wat al te vanzelfsprekend is, omdat dat schadelijk is voor mens en organisatie. Nu drie jaar later gaat het in haar boek ‘De beleidsbubbel’ niet om het doorbreken van routines, want – zo zegt zij – routines zijn onderdeel van ambachtelijk werk.
    recensie
    Mens en maatschappij
    7 juli 2023
    Annemarie Smits
    4-5 minuten leestijd
    In ‘De beleidsbubbel’ schrijft Marije van den Berg een boek als medicijn tegen cynisme, voor iedereen die het gat tussen gemeenschap en politiek wil dichten en ernaar snakt kwaliteit te leveren in onze gemeenschap. Zelf werkzaam bij een uitvoeringsorganisatie van de rijksoverheid, voelde ik me direct aangesproken. Het werk moet beter en vanaf een andere plek.
    recensie
    Mens en maatschappij
    13 juni 2023
    Martin van Staveren
    3-4 minuten leestijd
    Een knalroze omslag, een ballon op de voorkant en ‘De Beleidsbubbel’ als titel. Dit nieuwe boek valt op, zonder maar een bladzijde gelezen te hebben. Dat moet ook. Want ondanks duizenden beleidsmakers, miljoenen uren aan vergaderingen en miljarden euro’s in fondsen sneuvelt goedbedoeld overheidsbeleid nogal eens. Met als gevolg? Nog meer beleid, als vermeende oplossing. 
    recensie
    Mens en maatschappij
    6 juni 2023
    Liesbeth Tettero
    3-4 minuten leestijd
    ‘Ik zit hier een boek te schrijven met een koptelefoon op en denk daarmee de overheid te kunnen veranderen. Hoe haal ik het in mijn hoofd?’ ... Onderzoeker en adviseur Marije van den Berg constateerde net als vele anderen dat het openbaar bestuur niet werkt zoals het zou moeten werken. Er is te veel beleid waar niets van terecht komt. 
    recensie
    Non-profit
    7 april 2023
    Elly Stroo Cloeck
    4-6 minuten leestijd
    Biases, of vooroordelen, kennen we inmiddels allemaal wel. Daniel Kahneman schreef daar de bestseller ‘Ons feilbare denken’ over. In 2021 bundelde hij de krachten met bias-experts Cass R. Sunstein (co-auteur van Nudge) en Olivier Sibony om een ander fenomeen te belichten: ruis (noise). Ik leerde dat ruis nog erger is dan bias want het is méér aanwezig maar minder opvallend.
    boekenlijst
    Algemeen management
    10 maart 2023
    Managementboek Redactie
    Jaarlijks kies de Orde van organisatiekundigen en - adviseurs (Ooa) het Boek van het Jaar. Doordat er minder boeken verschenen is de shortlist een Top 8 in plaats van een Top 10 geworden.
    boekenlijst
    Algemeen management
    31 januari 2023
    Managementboek Redactie
    In 2023 wordt voor de 21ste keer het Managementboek van het Jaar gekozen. Sinds augustus bekijkt en leest de jury de oogst van 2022. Op zoek naar de boeken met inhoud: geen sterke, maar goede verhalen. Geen fabeltjes, geen mythes. Maar een theorie die de praktijk recht doet. Goed verwoord en aantrekkelijk vormgegeven.
    recensie
    Non-profit
    4 oktober 2022
    Simone Blokhuis
    3-4 minuten leestijd
     ‘Social Service Design’ van Boudewijn Bugter sluit goed aan bij de tijd waarin we leven. Denk alleen al aan de toeslagenaffaire, de stikstofproblematiek, het tekort aan woningen en de uitzichtloosheid voor asielzoekers. Een nieuwe aanpak voor grote maatschappelijke issues is broodnodig.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden