Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De kunst van een overtuigend marketingplan - ‘Tal van praktische tips’ 

Hoe schrijf je een goed marketingplan? En hoe neem je anderen mee in jouw plannen? Paul Blok en Ment Kuiper laten zien hoe in ‘De kunst van een overtuigend marketingplan - Bouwstenen voor de marketingpraktijk’.

Henk Jan Kamsteeg | 11 februari 2025 | 3-4 minuten leestijd

Jaren geleden solliciteerde ik op een functie als manager Marketing en Communicatie. Ervaring op het gebied van marketing had ik niet – althans, niet op de manier zoals het tijdens mijn studie Journalistiek werd gedoceerd. Wat ik wél had, waren praatjes én een groot netwerk. Ik werd aangenomen.

Een vak

Een wereld vol nieuwe lessen ging voor mij open. Inmiddels is het team gegroeid en draag ik de titel Storyteller. De leiding over marketingcampagnes is gelukkig door anderen overgenomen, maar het blijft een feest om als verhalenverteller bij het proces betrokken te zijn. Marketing is een vak. En – wanneer goed uitgevoerd – een prachtig vak.

Daarom blijf ik boeken over marketing lezen en me verder verdiepen in het vakgebied. Met De kunst van een overtuigend marketingplan van Paul Blok en Ment Kuiper heb ik nu een schitterend boek in handen, dat me weer even terugbrengt naar de studiebanken. Helemaal omdat er bij het boek een online leeromgeving hoort, waarin je direct met de theorie aan de slag kunt om een nieuwe campagne op te zetten.

Nieuwe campagne

Toevallig speel ik momenteel met een idee voor een nieuwe campagne voor de organisatie waar ik parttime in dienst ben. Zoals ik al in de inleiding van het boek lees, is het essentieel om eerst goed na te denken over wie ik binnen de organisatie moet overtuigen van de noodzaak van deze campagne. ‘Er is altijd draagvlak en ondersteuning nodig van andere betrokkenen.’

Een gewoon marketingplan maken is volgens de auteurs niet zo moeilijk, maar een overtuigend marketingplan maken is andere koek. ‘Dat overtuigen met je marketingplan is essentieel om succesvol te zijn als marketeer.’ Ik zal dus moeten onderzoeken hoe ik anderen kan overtuigen dat de organisatie niet alleen in staat is om het plan uit te voeren, maar dit ook daadwerkelijk wil doen. In vier modules leggen Blok en Kuiper uit hoe je dit kunt aanpakken. Ze bespreken:

1) De kenmerken van een overtuigend marketingplan
2) Hoe je in vijf stappen een marketingplan ontwikkelt
3) Welke verschijningsvormen een marketingplan kan aannemen
4) De kunst van het overtuigen

Tekentafel

Hoewel ik geneigd ben om meteen door te pakken en mijn ideeën uit te werken, adviseren de auteurs eerst helder te krijgen wat precies de doelstellingen van mijn plan zijn. Zijn mijn ideeën wel realistisch? Zet ik niet te hoog of juist te laag in? Richt ik me wel op de juiste doelen? Het is dus tijd om terug te keren naar de tekentafel!

Kunst van overtuigen

Als storyteller herken ik natuurlijk de tips die Blok en Kuiper geven over de kunst van het overtuigen. Het draait niet zozeer om het beste idee, maar om het beste verhaal dat anderen in beweging brengt. ‘Waar word je enthousiaster van: een verhaal dat misschien feitelijk juist is, maar slecht, warrig, onsamenhangend en oncontroleerbaar wordt gebracht? Of toch van een helder, kloppend verhaal waar enthousiasme, geloof, vertrouwen, samenhang en visie vanaf spatten?’ De vraag stellen is hem beantwoorden. ‘Het verhaal is wat je publiek ziet en hoort, niet de laatste cijfers achter de komma. Dus moet je om te overtuigen ruim de tijd nemen om een helder verhaal te maken.’ De auteurs geven daarbij tal van praktische tips om dit effectief aan te pakken.

50 bouwstenen

Het tweede deel van De kunst van een overtuigend marketingplan’ bestaat uit de uitleg van 50 bouwstenen voor een marketingplan. Bekende én minder bekende modellen komen aan bod, die voor de meeste marketeers gesneden koek zouden moeten zijn (of moeten worden). Ik merk dat ik steeds enthousiaster word om met mijn plan aan de slag te gaan. Ik voel me bijna een echte marketeer! Wat dat plan betreft: wordt vervolgd.

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden